De tijd vliegt - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Rebekkasblog - WaarBenJij.nu De tijd vliegt - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Rebekkasblog - WaarBenJij.nu

De tijd vliegt

Door: Rebekka

Blijf op de hoogte en volg

08 Oktober 2015 | Zuid-Afrika, Knysna

De tijd vliegt en ik ben alweer op 1/3 van mijn tijd hier in Zuid-Afrika. Afgelopen heb ik weekend weer veel leuke dingen gedaan. Vrijdagavond was er een speciale jeugdavond in de Vinejard met als thema Masks. Het ging over het masker dat je draagt door je anders voor te doen. Het was heel speciaal om te zien hoe positief de jeugd reageerde op het programma.
Zaterdag vierde Mark zijn verjaardag. Hij woont in een soort kasteel met het mooiste uitzicht van Knysna. Aan de ene kant kijk je uit op de Indische Oceaan en aan de andere kant op Knysna en de Lagoon. Overdag hebben we met een aantal vrienden het huis versierd en taarten gebakken. Toen iedereen kwam hebben we lekker gebraaid en honkbal gekeken op het balkon. Braaien doen ze hier bij zowat elke gelegenheid. Ze hebben zelfs een nationale braaidag; harringtonsday. Dan gaat het hele land braaien. Braaien is barbecuen, alleen dan niet met houtskool, maar met hout alleen. Het kost dus tijd.
Zondagochtend ben ik met Frans en Carly naar Plettenburg Bay geweest. Hier was de hele week een conferentie en dit was de laatste dag. Er waren veel pastors van verschillende kerken. Aan het einde van de dienst kreeg ik van een pastor een bijzondere profetie. In de middag heb ik voor de tweede keer gesurfed, samen met Piet en Mark, bij Buffelos Bay! Het was die middag lekker warm weer. Mark heeft surfplanken en leert me de skills van golfsurfen. Het ziet er misschien makkelijk uit, maar in de praktijk is het best lastig.

Dinsdagavond waren Piet en ik uitgenodigt om te eten bij Logan en Britany thuis. Zij hebben voor mij een traditioneel gerecht bereid. Een soort stoofpotcurry met kip en rijst. Erg lekker! Ik spreek regelmatig met de jongeren van Youth for Christ af in het weekend en 's avonds doordeweeks. Vaak gaan we ook uit eten, wat hier goedkoop is. Vanaf drie euro kan je al uit eten. Thuis eten is er de afgelopen dagen weinig van gekomen.

Deze week is het vakantie in Knysna en hebben we een aangepast programma bij Immanuel Ministries. Afgelopen maandag hadden we een filmmiddag. Gisteren zouden Wilma en ik beginnen met oefenen voor kerst met een aantal meiden, maar ze waren helaas niet komen opdagen. Of ze het vergeten zijn, of er geen zin in hebben weten we niet. Over twee weken doen we weer een poging. Vandaag werd er breyani gegeten met hoender (kip), daar zijn ze dol op. Helaas hadden we niet genoeg voor iedereen. We hadden voor 150 mensen gekookt. Het is heel lastig om in te schatten hoeveel mensen er komen. Het is nu het begin van de maand en mensen hebben geld. Meestal komen er dan rond de 120 mensen. Richting het einde van de maand loopt het op tot boven de 200 menen. Zodra de mensen geld hebben verbrassen ze het weer aan veel eten, electronica, kleding, drank, etc. Vanmiddag was er kinderbingo. Kinderen helemaal door het dolle heen en hopen natuurlijk allemaal een prijsje te krijgen. Voor veel kinderen is het nog moeilijk en komt er dus vaak een foute bingo voor. Dat betekend zingen!

De mensen in de sloppenwijken zijn arm, maar toch komt er veel overgewicht voor. Er vaak niet gezond gegeten, of het geld wordt aan andere slecht dingen uitgegeven als drank en drugs. De kinderen bij de creche krijgen brood en maischips mee als eten. Vaak met stokkies (lollies) erbij. Sommige kinderen ontbijten ook met een zakje chips. Dit is heel goedkoop en kost maar een halfe rand(1euro is 15 rand). Het eten is kwa prijs ongeveer even duur als in Nederland. Het verbaasd me ook niks dat heel veel kinderen bruine tandjes hebben.

Er komt veel criminaliteit voor in Knysna. Veel tienermeisjes worden verkracht. Vaak gebeurd dit door zuikerooms. De meisjes voelen zich alleen en gaan bij een man op bezoek. Ze drinken wat en de man kan zich niet beheersen. Vaak raken de meisjes zwanger. 30 a 40% van de mensen is besmet met aids. Bij verkrachtingen wordt slecht drie procent van de gevallen bij de politie aangegeven, waarvan 60% wordt veroordeeld. Veel politie is ook corrupt.

Van de week was ik op de mountainbike onderweg naar het centrum voor boodschappen. Toen reed er een politieauto mij voorbij en sijnde dat ik aan de kant moest. Ik dacht nog bij mezelf: ik doe toch niks verkeerd. Bleek dat de beste man eigenlijk gewoon nieuwsgierig was en dacht dat ik niet uit de omgeving kam, wat ook zo is natuurlijk. We hebben ongeveer een kwartier gepraat over wat ik hier doe en hij zei dat ik aan de mensen in Nederland moest laten weten dat het hier mooi en best veilig is, maar tegelijktijd waarschuwde hij mij voor een aantal dingen. Ook bood hij aan om me rond te rijden en een aantal dingen te laten zien. Volgensmij had ik nog wel langer met hem kunnen praten, als ik dat had gewild.

Het is als buitenlander over het algemeen veilig om op straat te lopen. Je moet alleen goed weten wanneer en waar je loopt. In de sloppenwijken ben ik nooit zonder begeleiding van lokale mensen of mensen van de ministry. In het rijkere gedeelte is het over algemeen veilig zolang de winkels open zijn. 's avonds ga ik nooit alleen over straat.

Vanmorgen ben ik mee geweest naar de gevangenis. Frans en Carly geven hier elke week bijbelstudie. Frans houdt een interactieve de bijbelstudie en de mannen doen dan ook enthousiast mee. Het is goed dat deze gelegenheid er is, zodat deze mannen kunnen veranderen in hun denken en handelen.
"Die op het woord verstandelijk let, zal het goede vinden; en die op den Heere vertrouwt, is welgelukzalig." Spreuken 16:20


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Knysna

Actief sinds 16 Sept. 2015
Verslag gelezen: 729
Totaal aantal bezoekers 1461

Voorgaande reizen:

16 September 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

11 September 2015 - 01 December 2015

Immanuel ministries Zuid-Afrika

Landen bezocht: